Co to za stanowisko HR Business Partner?

Kiedy przeglądamy oferty pracy, to nieraz trafiamy na dość magiczne i niezrozumiałe sformułowania. Wiele stanowisk bowiem jest obecnie określana po angielsku i choć teoretycznie rozumiemy znaczenie poszczególnych słów, to jednak umykają nam one jako całość. Prym tutaj wiedzie bez wątpienia HR Business Partner. Co to jest za osoba? Jak wyglądają HR Business Partner zadania? Jaka jest rola HR Business Partnera? Czy można nim zostać po standardowych biznesowych kierunkach studiów, jak zarządzanie, ekonomia itp. Na te wszystkie pytania odpowiemy poniżej.

HR BP co to za stanowisko?

Zacznijmy jednakże od najprostszej sprawy, a mianowicie, jaka jest rola HR Business Partnera w firmie i kto to w zasadzie w ogóle jest. Otóż trzeba tu podkreślić, że jest to postać niejako dość płynna, którą trudno jednoznacznie określić. Jak lekarz ma za zadanie leczyć, tak HR Business Partner generalnie rzecz ujmując jest partnerem biznesowym do spraw zarządzania zasobami ludzkimi. Oczywiście jest to tylko bardzo ogólne określenie stanowiska – co więcej w każdej firmie HR Business Partner pełni niejako delikatnie inne role.


Zobacz, sprawdź: szkolenia HR


Jak zatem wyglądają HR Business Partner zadania? Przede wszystkim warto tu nadmienić, że jest on niejako nad mendżerami wyższego szczebla, bardzo blisko z nimi jednocześnie współpracując. HR Business Partner nie ma żadnego swojego zespołu – znajduje się „pomiędzy” różnymi innymi zespołami. Czym się zajmuje? Przede wszystkim asystuje przy zatrudnianiu nowych osób do firmy i prowadzeniu całego procesu rekrutacji Dzięki bowiem temu, że płynnie przechodzi pomiędzy różnymi sektorami, doskonale orientuje się, jacy pracownicy potrzebni są firmie. Dodatkowo zajmuje się on także często procesem wdrażania pracownika w nowy świat firmy oraz przeprowadza rozmowy wyjściowe, mające na celu ocenić, co można poprawić w firmie. To jednak jeszcze nie wszystkie zadania HR Business Partnera.

Warto bowiem podkreślić, że powinien to być niejako specjalista od trudnych rozmów oraz trudnych zagadnień. Nie musi posiadać pełnej wiedzy prawniczej, niemniej jednak dość ogólnie powinien orientować się, jakie są umowy, zasady itp. Choćby po to, że to na jego barkach nieraz spoczywa przeprowadzenie rozmowy wyjaśniającej powody zwolnienia – musi być zrobione to tak pod kątem psychologicznym, aby nie pozostawić po sobie niemiłego wrażenia. Ponadto HR Business Partner zajmuje się także różnymi negocjacjami, doradza w zakresie szkoleń pracowników, szuka talentów, przeprowadza rozmowy motywacyjne itp.

Rola HR Business Partnera

Jak zatem widać, nie jest zbyt łatwo określić osoby, które w zasadzie pełnią to stanowisko. Są one niejako pewnymi specjalistami z sektora pomiędzy. Mają w sobie umiejętności biznesowe, negocjacyjne, wiedzę z zakresu hr, psychologii, ustaw, przeróżnych szkoleń. Musi posiadać obok dość rozległej wiedzy szereg kompetencji miękkich, takih jak chociażby orientacja biznesowa, odporność na stres, umiejętność rozwiązywania problemów, znajdywania niekonwencjonalnych rozwiązań, analityczne, interpersonalne komunikacyjne…

HR Business Partner szkolenie

Jak zatem zostać HR Business Partnerem? Obecnie na niektórych uczelniach organizowane są studia przygotowujące właśnie do podjęcia takiego zawodu, niemniej jednak wiele osób, które chciałyby się podjąć takich zadań jest już przecież w wieku postudenckim. Co one mogą zrobić ? Otóż istnieją specjalne szkolenia z zakresu kompetencji i roli HR Business Partnera. Dla kogo są one organizowane? Cóż w bardzo dużej teorii takim HR Business Partnerem może zostać każda osoba mająca studia wyższe, niemniej jednak w praktyce najczęściej są to osoby z wykształceniem ekonomicznym, psychologicznym, w zakresie zarządzania czy z innych pokrewnych, biznesowych kierunków. Warto wiedzieć, że choć szkolenia generalnie mówią nam o tym, czym jest ten zawód i uczą poszczególnych umiejętności, tak tutaj zawsze w cenie są także wszelkie szkolenia z zakresu wspomnianych wcześniej kompetencji miękkich, jak chociażby negocjacji.